Na Slovensku vyvinuli elektro traktor
Traktor s elektrickým pohonom je svetová novinka. Vyrába sa pritom na Slovensku.
Podobné správy zvyčajne prichádzajú z ekonomicky najvyspelejších krajín sveta, no tento krát je to inak. Rastislav Tribula zo Žiliny je tvorcom Etraktora - prvého malotraktora, ktorý má namiesto spaľovacieho motora elektromotor. Nie je to pritom len nejaký prototyp ale reálne vyrábaný produkt s kompletnou certifikáciou pre záhradný traktor ako aj s potrebným príslušenstvom vrátane kosačky, vlečky, pluhu, radlice a iného potrebného vybavenia.
Prečo elektrický traktor?
Myšlienka výroby malotraktora s elektrickým pohonom má svoju logiku, keďže s traktorom sa zvyčajne jazdí na malé vzdialenosti, elektromotor ponúka maximálny krútiaci moment už od nulových otáčok a je v podstate bezúdržbový. Neublížia mu ani dlhšie prestoje mimo sezóny, ktoré spaľovacím motorom škodia. Životnosť elektromotora je takmer neobmedzená a menej súčiastok znamená aj menej porúch, takže absencia prevodovky, chladenia, oleja, výfuku, zapaľovania a mnohých ďalších súčiastok robí z elektrotraktora veľmi spoľahlivý nástroj. „Myšlienka postaviť elektrický traktor vznikla v roku 2013“ hovorí pre portál chovateľ a hospodár tvorca etraktora Rastislav Tribula (na obrázku). „ Už ako chlapec som sa venoval stavbe podomácky vyrobených traktorov a príslušenstva k nim. V práci sa od roku 2009 venujem vývoju logistických autonómnych elektrických ťahačov používaných v plne automatizovaných skladoch a preto som sa rozhodol postaviť si elektrický traktor a skúsiť niečo nové.“
Vznik prvého prototypu etraktora
Prototyp vznikal zo súčastí starých áut ako napríklad škoda 120 a až následne sa začala navrhovať konštrukcia vozidla modernými technológiami v 3D počítačovej podobe. Po 8 mesiacoch bol elektrický traktor na svete. „Keď som urobil prvé testovanie a videl som radosť ľudí, ktorí sa na tom vozili, pustil som sa do druhej fázy vývoja, ktorou bola príprava sériového kusu. Tu som už musel zabudnúť na komponenty zo starých áut a musel som hľadať buď vlastné (vývoj) alebo kúpené komponenty. Najväčšou prekážkou bolo navrhnúť sériový kus, ktorý by mal prijateľnú predajnú cenu a dať tomu finálny dizajn s ohľadom na vyrobiteľnosť vo veľmi skromných podmienkach. Samozrejme som podstúpil certifikáciu zariadenia technickou inšpekciou, takže traktor spĺňa potrebné bezpečnostné normy. Tento vývoj trval ďalších 8 mesiacov spolu s výrobou prvého sériového kusu.„
Za takúto krátku dobu sa tvorcovi podarilo projekt dotiahnuť až k sériovej výrobe, pričom v súčasnosti sa vo svete elektrické traktory objavujú ak, tak len vo víziách najväčších svetových výrobcov traktorov. Za projektom navyše stojí len samotný jeho tvorca, bez akéhokoľvek podporného týmu.
Výroba a predaj Etraktora
Výroba etraktora je len v začiatkoch a pre jeho tvorcu je to stále iba hobby. Traktory vyrába zatiaľ iba na zákazku a to vo svojom voľnom čase. „Mojimi zákazníkmi sú ľudia hľadajúci traktor, ktorý si vyžaduje minimálnu starostlivosť, je jednoduchý a odmení ich svojou tichosťou. Traktor využívajú pri domácich prácach, na záhrade alebo pri chove domácich zvierat. Dopytov mi chodí veľa, sem tam aj z krajín ako Nórsko, India, Grécko, Nemecko či Rakúsko“ dopĺňa Rastislav Tribula. Etraktor štartuje na cene 5 616 EUR, takže môže byť alternatívou pre klasické malotraktory aj pre bežných užívateľov. Projekt etraktora má preto reálnu šancu na úspech a veľký potenciál.
Ako funguje Etraktor?
Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása a potvrdzuje to aj etraktor. Tichý chod, jednoduché ovládanie, žiadne štartovanie, žiadne výfukové plyny, len silný záťah už od nulových otáčok – to je len niekoľko výhod, ktoré prináša etraktor. Elektromotor o sile max 2,5 Kw napája bezúdržbová olovená batéria s kapacitou 158 Ah (v štandardnej výbave sú dve vymeniteľné batérie), ktorá vydrží 2 - 2,5 hodiny práce.
Ovládanie etraktora je veľmi jednoduché: stačí ho zapnúť, zvoliť smer jazdy dopredu alebo dozadu a „plynovým“ pedálom regulovať rýchlosť. Zrýchlenie a samotná jazda sú veľmi komfortné a na 90% sa brzdí elektromotorom, ktorý spätne dobíja akumulátory (rekuperuje). Stroj je veľmi ľahký, takže aj preto padla voľba na olovené batérie, ktoré svojou váhou zabezpečujú pre vozidlo lepšiu trakciu a sú o tretinu lacnejšie než Li-ion batérie. Do traktora sa však dá implementovať akýkoľvek typ batérií vrátane Li-ion.
Základné technické údaje etraktora:
Projekt etraktora je výborná myšlienka s veľkým potenciálom a to že sa ju podarilo zrealizovať na Slovensku je fantastické. Za vývojom tohto produktu je ukryté obrovské množstvo práce a vynaliezavosti, takže je veľmi príjemné vedieť, že aj na Slovensku sú ľudia, ktorí také niečo dokážu. Kiež by ich bolo viac.
Autor: Jakub Durdík
Použité zdroje: etraktor.sk